Resumé: Han satsar 30 miljoner på att göra världen bättre
Great dude. Trettio miljoner för att få svenska företag att satsa på CSR. Men välgörenhet?! Visst är det bra med plåster, men det bästa är att undvika att få sår. Välgörenhet är bara ett trevande första steg, något att skriva i årsredovisningen. Svenska företag behöver inte donera mer pengar till välgörenhetsorganisationer. De behöver göra livscykelanalyser av sina produkter, de behöver se över sina underleverantörer, de borde tänka till vilka konsumtionsmönster som de underhåller. ISO-standarder är ett steg i rätt riktning, men certifieringar är inte allt. ISO-standarden för socialt företagsansvar (ISO 26000) planeras vara klar först hösten 2009 och innehåller inga "skall"-krav. ISO 14001 för miljöledningssystem har de flesta större företag redan anpassat sig till. Kunde man inte kört något MSI (Multistakeholder Initiativ) med några NGO:s istället?
Slutligen är inte anledningen till svenska företags bristande välgörenhetsdonationer jämfört med amerikanerna bristande intresse, det är att i USA är donationerna avdragsgilla.
Supersnygga jeans! jag skulle slå till om jag kunde... toppen var fin den också.
SvaraRadera