söndag 15 februari 2009

En alldeles vanlig helgdag med CSR-studier

Den här terminen läser jag två universitetskurser parallellt med jobbet. Det är därför det inte blir så mycket bloggande av. Jag är uppe på en 175% sysselsättningsnivå. Plus mina ideella engagemang i Marknadsföreningen bland annat.

En av kurserna jag läser är en kvällskurs i Miljöpsykologi på Göteborgs Universitet. Den andra är Corporate Social Responsibility på distans från Luleå tekniska högskola. Den förra har redan gett mig nyttiga tankar att ta med mig till ekomarknadsföringen. Den andra är egentligen en grundkurs, och med min bakgrund känns det som att det är fel nivå, men det är det inte kan jag säga. Veckans uppgift är att skriva några sidor om "Vad är CSR och vem är det till för?". Och det är inte lätt. Ganska svårt till och med. Kunskap har en tendens att göra att man blir vilsen än vad man var redan innan. Det hade säkert varit lättare om jag inget visste innan. Nu vill jag opponera mig mot kursbokens definitioner och begränsade synsätt. Förhoppningen är att jag ska publicera min uppgift här senare, så att ni kan få läsa.

Generellt tror jag på att läsa kurser, böcker och gå på seminarier som inte bara handlar om sitt kärnområde. Hållbarhet är inte ett ämne eller en disciplin där det finns faktiska ramar. Bästa sättet att bli ännu bättre är att läsa allt möjligt; humanekologi, kemi, ekonomi, statskunskap, psykologi, sociologi, näringslära, geologi och så vidare. Det är någonstans där i mixen av all kunskap man sugit upp som man kan hitta de stora teorierna och de bästa lösningarna. Precis sådana som behövs idag.

2 kommentarer:

  1. Vilken bra blogg du verkar ha! Men kan inte du tipsa om sidan ett klick för skogen? Där går man in och klickar, och för varje klick (som är helt gratis för den som klickar) skänker sidans sponsorer pengar som går till att rädda gammelskog. Just nu kämpar man för att rädda Verles gammelskog i närheten av Göteborg, och det är bråttom! Innan den 19 mars måste man ha pengarna. All hjälp behövs!

    SvaraRadera
  2. Är avis på dig som får läsa så roliga saker. Snart är det min tur att börja på högskolan och då ska jag verkligen välja till en massa intressant kurser. Har du tips på några kurser som du har tyckt varit extra bra, inom miljöområdet?

    (Jag kommer att plugga till civ. ingenjör)

    Du är utmanad på min blogg! :)

    SvaraRadera