I morse läste jag i Göteborgs-Posten att Greenpeace anmält flera biltillverkare till Konsumentverket för vilseledande reklam då de anser att miljöbilar inte alls är så miljövänliga. Vilket faktiskt är sant. Det är bilar. Bilar är inte miljövänliga. Än så länge.
Enligt Nationalencyklopedin är en miljöbil en "bil som kännetecknas av att den är energisnål och har låga utsläpp av koldioxid samt miljö- och hälsoskadliga ämnen. Miljöbilar är antingen särskilt bränsleeffektiva bensin- eller dieseldrivna bilar eller bilar utrustade med teknik för att köras helt eller delvis med alternativa drivmedel, såsom elektricitet, etanol och fordonsgas (biogas eller naturgas). Alla miljöbilar måste klara avgaskraven i den s.k. miljöklass 2005. Dieselbilar har dessutom kravet att partikelutsläppen skall ligga under 5 mg/km. Utsläpp av växthusgasen koldioxid för bensin- eller dieseldrivna bilar (inkl. hybridbilar) skall understiga 120 g/km (125 g/km för bilar av minibusstyp). Bilar som drivs med förnybara drivmedel tillåts ha en bränsleförbrukning som motsvarar 0,92 liter bensin/mil."
Detta är ett problem som återkommer om och om igen. Man kan inte certifiera klädesplagg bara för att ett modeföretag arbetar på att bli etiska - för de uppfyller inte kraven. Man kan inte certifiera ekobomull som är i övergångsperioden mellan konventionell och ekologisk bomull (det tar tre år för en bonde att lägga om produktionen och under denna tid säljer han dyrare ekologisk bomull för priset man får för konventionell bomull). Men biltillverkarna, liksom modeföretaget och bomullsodlarna försöker i alla fall. Och det är värt något. Kanske till och med mer än en helt klar ekoprodukt. För då är målet redan uppfyllt. Definitionen, och kanske främst begreppet miljöbil kanske är taffligt formulerat. Men de behövs, vad vi nu kallar dem. Och de är föregångare till framtidens miljöbilar. Riktiga miljöbilar.
Enligt Nationalencyklopedin är en miljöbil en "bil som kännetecknas av att den är energisnål och har låga utsläpp av koldioxid samt miljö- och hälsoskadliga ämnen. Miljöbilar är antingen särskilt bränsleeffektiva bensin- eller dieseldrivna bilar eller bilar utrustade med teknik för att köras helt eller delvis med alternativa drivmedel, såsom elektricitet, etanol och fordonsgas (biogas eller naturgas). Alla miljöbilar måste klara avgaskraven i den s.k. miljöklass 2005. Dieselbilar har dessutom kravet att partikelutsläppen skall ligga under 5 mg/km. Utsläpp av växthusgasen koldioxid för bensin- eller dieseldrivna bilar (inkl. hybridbilar) skall understiga 120 g/km (125 g/km för bilar av minibusstyp). Bilar som drivs med förnybara drivmedel tillåts ha en bränsleförbrukning som motsvarar 0,92 liter bensin/mil."
Detta är ett problem som återkommer om och om igen. Man kan inte certifiera klädesplagg bara för att ett modeföretag arbetar på att bli etiska - för de uppfyller inte kraven. Man kan inte certifiera ekobomull som är i övergångsperioden mellan konventionell och ekologisk bomull (det tar tre år för en bonde att lägga om produktionen och under denna tid säljer han dyrare ekologisk bomull för priset man får för konventionell bomull). Men biltillverkarna, liksom modeföretaget och bomullsodlarna försöker i alla fall. Och det är värt något. Kanske till och med mer än en helt klar ekoprodukt. För då är målet redan uppfyllt. Definitionen, och kanske främst begreppet miljöbil kanske är taffligt formulerat. Men de behövs, vad vi nu kallar dem. Och de är föregångare till framtidens miljöbilar. Riktiga miljöbilar.
Problemet som vi vill komma åt med anmälan är det att biltillverkarna fullständigt ignorerar de marknadsföringsregler som finns.
SvaraRaderaIdag säger man t.ex. i reklamen att bilarna är miljövänliga, miljösnälla och miljökämpar - samtidigt som biltillverkarna i Bryssel gör allt för att motarbeta de nya utsläppskrav som politikerna förhandlar om.
Så vi anmälde aldrig själva ordet "miljöbil", utan alla varianter som skapats utifrån detta begrepp.
Mvh
Anders
Greenpeace