torsdag 23 april 2009

(Åter)vinna

Ett av mina svagare områden när det gäller att hålla igång min ekolivsstil är definitivt återvinningen. Det som borde vara världens lättaste. Det kostar ju ingenting. Dessutom bor jag 10 meter från en återvinningsstation som jag går förbi varje gång jag går till bussen. Det är till och med närmare än sopnedkastet.

Men nu har jag satsat. Bara för att bevisa för mig själv att det inte är så svårt. Jag har redan tre hinkar under vasken, en för vardera plast/glas/metall, kompost och andra sopor. Sen har jag kompletterat med en liten papperspåse för att lägga papper i. Plast, glas och metall separerar jag när jag är vid återvinningsstationen. Hyresföreningen delar ut papperspåsar till komposten. Det borde vara så enkelt, det här!

Och det är det. Jag har gett mig den på att inte lägga något i "övriga sopor"-hinken. Och hittills är den tom och det har gått fyra dagar. Mer ekostolthet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar