lördag 25 april 2009

The Body Shop och den onödiga pennvässaren

Det här är inte kritik, för jag gillar inte att kritisera företag på bloggen. Men nu är jag så förbryllad att jag måste få fråga om det här. Jag fick en concealer från The Body Shop i födelsedagspresent. Den hudfärgade pennan används för att täcka mörka partier under ögonen exempelvis. Concealers finns i flera olika former, från flytande i pennor med penslar till paletter med ganska fasta blandningar. TBS:s concealer ser ut som en tjock barnkrita i trä som ska vässas emellanåt. Och här kommer problemet. Det räcker inte med en standardiserad tjock pennvässare. Ni vet, den större när man har en dubbel-pennvässare. Utan det ska till en ännu STÖRRE, som självklart finns att köpa på TBS.

Om man nu är ett företag som försöker framställa sig som eko-reko, och bidrar till ökad konsumtion och resursförbrukning på detta helt onödiga sätt, hur tänker The Body Shop? Jag trodde L'Oreal köpte TBS för att ha ett ekoalternativ i sin portfölj, och skulle låta dem behålla sin själ. Idag finns för mycket ekoalternativ när det gäller hud- och hårvård samt smink för att köra på någon halvdan medelväg. Och jag kommer inte köpa ännu en pennvässare specifikt för den här concealern. Det blir att köpa en helt ny concealer. En där företaget gjort en mer genomförlig livscykelanalys för att minimera resursförbrukningen och inverkan på miljön. Sådeså!

2 kommentarer:

  1. Oj, vilket misstag!
    Det borde de verkligen ha tänkt på, såna småsaker som extra pennvässare och liknande är ju så otroligt onödigt, ungefär lika onödigt som att det ska vara olika laddare till varenda mobil eller som att man får adaptrar som passar i 7 olika länder när man köper en ny dator för att det är billigare att slänga med alla än att sortera ut vilka som skickas var!
    Nej, sånt där kan verkligen irritera mig!

    SvaraRadera
  2. Lena, vi borde göra en lista med företag som håller på med sådant galenskap. De borde bli av med alla sina miljöcertifieringar omedelbart!

    SvaraRadera