torsdag 20 november 2008

Förtydligande och etiktentan

Min ständiga kritiker, påhejare, statsvetare och tillika kusin, Jonas, klagar på att jag slänger mig med för mycket konstiga begrepp. Och ord med för den delen.

Det går inte att förklara vad CSR är i varenda inlägg. Inte etisk konsumtion heller (vilket jag uppenbarligen inte själv riktigt vet vad det betyder enligt föregående förvirrade metaetiska inlägg). Jag letar därför efter en applikation där man kan göra någon liten faktaruta som poppar upp när man håller musen över ett specifikt ord. Med en kort förklaring bara. Jag vill att alla ska förstå egologiskt.se inte bara de som redan är insatta i debatten. Är det någon som vet var jag kan hitta något sådan applikation?

Förresten, det blir ingen diskussion om etisk konsumtion. Jag ska diskutera det etiska dilemmat i att låta en 12-årig flicka tacka nej till en hjärttransplantation som hon behöver för att överleva, istället. Inte riktigt så komplext. Men jag undrar genuint om de etiska konsumenterna. Har mailat min handledare som jag skrev D-uppsats om etisk konsumtion för och jag ska få låna två böcker av henne nästa vecka. Kanske kan få ett svar på frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar