Bild från rapporten Corporate Citizenship.
Genom World Business Council for Sustainable Development hittade jag rapporten Corporate Citizenship av tidningen The Economists analysgrupp Economist Intelligence Unit.
Och det är glada nyheter! I de amerikanska företag man intervjuat anger 74 procent av respondenterna att CSR-satsningarna har eller tros ge ökade vinster i företagen. Då är endast 9 procent av respondentföretagen inom konsumentprodukter - där jag personligen tror att affärsnyttan ökar på ett mer avgörande sätt än inom B2B.
Studien sammanställdes i september, innan finanskrisen, men 49% av respondenterna menar att de kommer utöka satsningarna på CSR de närmsta fem åren.
På andra håll har jag hört att CSR-satsningarna kommer försvinna nu i lågkonjunktur när det finns mindre marginaler i företagen. Jag tror snarare det är så att det är de företagen som har långsiktigheten och där CSR finns i deras DNA som man säger i studien, där finns också de största affärsmöjligheterna. Och uppenbarligen leder de till ökade vinster.
Här finns rapporten i sin helhet (PDF).
Och det är glada nyheter! I de amerikanska företag man intervjuat anger 74 procent av respondenterna att CSR-satsningarna har eller tros ge ökade vinster i företagen. Då är endast 9 procent av respondentföretagen inom konsumentprodukter - där jag personligen tror att affärsnyttan ökar på ett mer avgörande sätt än inom B2B.
Studien sammanställdes i september, innan finanskrisen, men 49% av respondenterna menar att de kommer utöka satsningarna på CSR de närmsta fem åren.
På andra håll har jag hört att CSR-satsningarna kommer försvinna nu i lågkonjunktur när det finns mindre marginaler i företagen. Jag tror snarare det är så att det är de företagen som har långsiktigheten och där CSR finns i deras DNA som man säger i studien, där finns också de största affärsmöjligheterna. Och uppenbarligen leder de till ökade vinster.
Här finns rapporten i sin helhet (PDF).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar