torsdag 20 november 2008

A Win-Win Situation



Bild från rapporten Corporate Citizenship.

Genom World Business Council for Sustainable Development hittade jag rapporten Corporate Citizenship av tidningen The Economists analysgrupp Economist Intelligence Unit.

Och det är glada nyheter! I de amerikanska företag man intervjuat anger 74 procent av respondenterna att CSR-satsningarna har eller tros ge ökade vinster i företagen. Då är endast 9 procent av respondentföretagen inom konsumentprodukter - där jag personligen tror att affärsnyttan ökar på ett mer avgörande sätt än inom B2B.

Studien sammanställdes i september, innan finanskrisen, men 49% av respondenterna menar att de kommer utöka satsningarna på CSR de närmsta fem åren.

På andra håll har jag hört att CSR-satsningarna kommer försvinna nu i lågkonjunktur när det finns mindre marginaler i företagen. Jag tror snarare det är så att det är de företagen som har långsiktigheten och där CSR finns i deras DNA som man säger i studien, där finns också de största affärsmöjligheterna. Och uppenbarligen leder de till ökade vinster.

Här finns rapporten i sin helhet (PDF).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar