Bild: Alma Johansson
Naturskyddsföreningen har under vecka 40 varje år vad de kallar för Miljövänliga veckan. I år är temat textilier och kläder och hur vi genom våran konsumentmakt kan påverka miljö- och hälsoaspekter hos producenterna i syd.
Idag släpptes rapporten Den blinda klädimporten - Miljöeffekter från produktionen av kläder som importeras till Sverige som är ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Swedwatch. Cheap Monday/Weekday, Wesc, Polarn o Pyret, Brothers/Sisters, Peak Performance, Dressman och Odd Molly är de som besvarat enkäten man skickat ut. De har ungefär samma inställning och tillvägagångssätt för att kontrollera produktionen - det handlar primärt om att följa lokal lagstiftning samt begränsningar i kemikalieanvändning. De företag som inte svarat är Gina Tricot, Bondelid, MQ, Svea, J Lindeberg och Vero Moda.
Jag förstår inte hur man inte kan besvara en enkät som detta. Alla inom modeindustrin borde väl ha förstått att rapporter som denna har genomslag och de som inte svarar kommer målas upp som miljöbovar? Bättre att säga som det är, att man försöker, för det tror jag de gör. Det är nu eftermiddag, och pressreleasen skickades ut igår. Ännu finns ingen replik på någon av företagens hemsidor. Det är ju inte heller så att de som svarat kan beskrivas som några änglar eller pionjärer inom CSR. Skärpning modeföretag - vi vill ha transparens!
Idag släpptes rapporten Den blinda klädimporten - Miljöeffekter från produktionen av kläder som importeras till Sverige som är ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Swedwatch. Cheap Monday/Weekday, Wesc, Polarn o Pyret, Brothers/Sisters, Peak Performance, Dressman och Odd Molly är de som besvarat enkäten man skickat ut. De har ungefär samma inställning och tillvägagångssätt för att kontrollera produktionen - det handlar primärt om att följa lokal lagstiftning samt begränsningar i kemikalieanvändning. De företag som inte svarat är Gina Tricot, Bondelid, MQ, Svea, J Lindeberg och Vero Moda.
Jag förstår inte hur man inte kan besvara en enkät som detta. Alla inom modeindustrin borde väl ha förstått att rapporter som denna har genomslag och de som inte svarar kommer målas upp som miljöbovar? Bättre att säga som det är, att man försöker, för det tror jag de gör. Det är nu eftermiddag, och pressreleasen skickades ut igår. Ännu finns ingen replik på någon av företagens hemsidor. Det är ju inte heller så att de som svarat kan beskrivas som några änglar eller pionjärer inom CSR. Skärpning modeföretag - vi vill ha transparens!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar