onsdag 15 oktober 2008

Vad är hållbar konsumtion, egentigen?



Idag på väg till min anställningsintervju gick jag om Coop på Avenyn. Eko-Coopen alltså. Jag köpte en Smakis Apelsin och Kravs nylanserade tidning REKO. Efter jag betalat och står ute på Avenyn igen slår det mig... Var det här verkligen hållbar konsumtion? Törsten skulle jag lika väl kunna släcka med vanligt kranvatten och ett magasin om hållbarhet - behöver jag verkligen det? Jag är fortfarande tveksam hur man ska värdera vad som är bra konsumtion. Kan inte en konventionell vara som man verkligen behöver vara smartare än en ekoprodukt som bara fyller ett flyktigt behov? Vad är era tankar?

(Ska recensera REKO så fort jag läst igenom den!)

1 kommentar:

  1. kranvatten = bättre än smakisen, absolut.

    men reko, där kan du ju få råd om hur du gör din vardag mer eko och hållbar (som t.ex. delen där de tippsar om vad man kan tvätta håret med istället för äckliga kemiska smörjor, och att man faktiskt INTE BEHÖVER tvätta håret så ofta. låter ganska äckligt i våra ohälsosamt överdrivet, tvättade öron men det är sant och hållbart). okej, som du skriver, "köp ett magasin om hållbarhet!" något motsägelsefullt kanske, men magasinet, lr med hjälp av magasinet kan man ju göra vardagen bättre än utan det. så om det ska väga upp (för "vikten av tidningsköpet i koldioxid" t.ex. lr vad man räknar i) kanske det beror på hur mkt man tar åt sig av det som står i. jag säger go reko!

    ps din blogg är super ;)

    SvaraRadera