fredag 2 januari 2009

Den svarta shoppinglistan

Den första oktober började jag med Den svarta shoppinglistan där jag redovisat för all konsumtion som inte varit så eko. Det blev följande perioden 1 oktober - 30 december;

1: Två stycken väggdekorationer - Panduro
2: Nalle Puh mobilsmycke
3: Rosa stickad tröja - Jackpot Freeport


Sen lyckades jag på nyårsafton springa in på H&M och köpa ett bälte och strumpbyxor för att hotta upp en gammal klänning. Så det blev två till poster på min onödiga lista.

4: Bälte H&M
5: Strumpbyxor H&M

Trots att jag inte haft något köpstopp eller liknande så har jag verkligen lyckats att hålla nere min konsumtion. Fem "onödiga" varor är knappast mycket på tre månader. Mycket av avhållsamheten har berott på att jag inte haft så mycket pengar när jag levt på studiemedlet, jag har också hållt mig borta från butiker eftersom jag vet att jag får ha-begär när jag ser nya snygga grejer. Sen hjälper det ju också att tänka på hur varorna producerats när man står där i valet och kvalet.

Under 2009 ska jag utveckla min svarta shoppinglista. Först och främst ska jag mer detaljerat beskriva min konsumtion här på bloggen. Dessutom har jag målet att köpa 50% ekoprodukter under året. Detta gäller alla kategorier; kläder, mat, luncher, hygienartiklar, elektronik, transport et cetera.

3 kommentarer:

  1. spännande! jag får själv sjukt dåligt samvete när jag köper saker som inte är bra för miljön..

    SvaraRadera
  2. Gud va bra! Tänk om fler kunde göra samma sak; fundera över sin konsumtion. Att de flesta har kläder i garderoben så det räcker verkar inte så många inse. Lycka till 2009! Hoppas fler hänger på.

    SvaraRadera
  3. http://www.aos.se/StockholmsArtikel.aspx?bid=1260967&kid=2

    SvaraRadera