onsdag 10 december 2008

Att fynda secondhand

Annie frågade hur man hittar bra secondhandfynd. Något som faktiskt inte är så svårt - givet en viss taktik som jag ska dela av mig med här.

Jag började secondhandshoppa på högstadiet redan - något som ansågs lite suspekt på skolan jag gick. På en engelskalektion hade vi en text om "thrift shops" och läraren ställde öppet frågan till klassen om vilka som gick i secondhandaffärer. Jag vågade knappt räcka upp armen. Men secondhandshoppingen var ändå en stor inspiration för mig när jag började plugga mode på gymnasiet några år senare. Man hittar de där plaggen och prylarna ingen annan har. Man är miljömedveten. Och handlar man från någon ideell organisation går ju slantarna till välgörenhet - verkligen en win-win situation.

Nu så, vad ska man tänka på?
  • Butiken
    Det kanske viktigaste när man secondhandshoppar är att hitta bra butiker. De bästa secondhandbutikerna finns utanför stan. De är ideellt drivna. De finns gärna i lite mer välbärgade områden. Gärna med lite äldre befolkning som inte förstår vad som är trendigt just nu. Dessutom är de billiga. Det är fullständigt galet att ta 60 kr för en urtvättad H&M-tisha. Eller 300 kr för ett par Levi's jeans för den delen. De större secondhandbutikerna i städerna har ju fått hybris. Jag hittar aldrig något där.

  • Varorna
    Det är ingen idé att köpa kläder från de stora kedjorna secondhand. De har redan levt sitt liv och är svåra att blåsa liv i igen. Istället får man leta efter äldre grejer. Eller sådant som varit lite dyrare. Jag har exempelvis en underbaroversized kofta från PTA i ull och mohair som jag använt i flera år nu. Den håller sig både i färg och form.

    Men man kan aldrig bestämma sig för vad man ska ha när man secondhandshoppar. Här kommer grejerna till en, och sen man får vänta in användningstillfället. I snitt handlar jag 3 prylar per gång jag är i min favoritbutik. Men då är det allt från böcker till klänningar. Sen skänker jag tillbaka en del av grejerna om jag inte trivs med dem. Eller syr om. Eller ger bort.
Det kanske viktigaste tipset är att screena sin butik ofta och hålla koll vilken dag de hänger fram nyheterna. Det är först då man kan få tag på de riktiga guldkornen.

Bland mina favoritfynd finns förutom koftan; en vit sommarklänning, en chokladbrun päls, min gröna klänning, en Diorväska och -plånbok, flera andra väskor och en massa böcker. Jag ska låna en bra digitalkamera av någon och ta kort på hela min secondhandgarderob så ni får lite inspiration!

3 kommentarer:

  1. Jag har precis hittat din blogg och läser nu ikapp allt. Nu undrar jag ju - vilken är din favoritbutik i den här kategorin? Vågar du avslöja det? ;)

    (Mycket trevlig blogg, I like!)

    SvaraRadera
  2. Röda Korset i Kungsbacka den affär jag började secondhandshoppa på och var till alldeles nyss också min favorit. Men det börjar bli för välkänt och utplockat nuförtiden. Vilket faktiskt jag tycker är lite kul med. Sök på Kupan i ditt område på Röda Korsets hemida.

    Beyond Retro som finns i London (Cheshire St, E1 och Soho, W1) samt Stockholm och Göteborg (Topshop) är min nya favorit. Här är kläderna redan utvalda och man hittar garanterat lite udda grejer. Tyvärr är ju inte detta välgörenhet, och inte så miljövänligt heller. Kläderna letas upp av Beyond Retros alla agenter världen över och fraktas långväga innan de hamnar i butik.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du gillar bloggen förresten!

    SvaraRadera