måndag 8 december 2008

Slöjd och hållbar utveckling

DN skriver en artikel om hur kunskapen kring hemslöjd håller på att försvinna. Trots obligatorisk sy- och träslöjd i grundskolan överförs inte kunskaperna mellan generationerna och många traditionella slöjdtekniker håller på att dö ut.

Jag tror att detta är intimt sammanlänkat med att det är så billigt att köpa varor idag - att gå ut i skogen och leta upp lite virke för att tillverka en smörkniv är nog inte något som finns i vanliga människors tankevärld idag. Dessutom kostar materialet för egen produktion i många fall mycket mer än en färdig produkt i handeln.

Att ta vara på gamla saker är ju annars något som verkligen kan bidra till hållbar utveckling - att minska på utarmningen av jordens resurser genom att återanvända bidrar till ett mer resurssnålt samhälle. Att ha sytt eller tillverkat någonting själv bidrar ju också till en bättre självkänsla. Därtill är det ju en unik produkt.

På samma sätt kan man ju se att mycket av kunskapen inom hemkunskap och matlagning har försvunnit. Själv måste jag kolla på säsongstabeller för att ha koll på vilka frukter och grönsaker som är bra att köpa just nu. Jag hade aldrig lagat riktigt bröd på jäst innan i våras (något som förresten är väldigt lätt!). Dessutom tror jag inte jag kan skilja på sädesslagen när jag ser dem växa på ett fält. Likaså tror jag inte jag hade klarat mig så länge ute i skogen om jag gick vilse.

Vi har byggt in det här i vårt samhälle - det är ett systemfel. Vi serveras hela tiden med billiga, färdiga varor och eftersom vi är så lata så bara tackar vi och tar emot. Det hade varit mycket mer långsiktigt att satsa på att lära sig grunderna och de uråldriga teknikerna och kunskaperna som tidigare överförts mellan generationer och säkrat livskvaliteten även i tider då man inte haft en så stark finansiell trygghet.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är hela stommen i det samhälle vi lever med idag; att slippa se hela produktionskedjan. Vi vill kanske inte heller se hur det är på bomullsfälten där våra tröjor föds, eller få veta hur den där viktiga metallen i mobilen bryts eller förstå hur våra soptippar som vi exporterar till andra länder förorenar oskyldigas mark. Nej, det skulle vara SKITjobbigt. Jag tror helt klart att världen skulle må bättre av lite back to basics för att förstå värdet av det vi konsumerar, för som det är idag är det bara en siffra på en skärm som drar från ett konto man har, och blir det för mycket minus, då är det bara att låna lite så blir siffran plus igen. ..

    Annie

    SvaraRadera
  2. väldigt bra tanke, jag tror du har helt rätt!

    SvaraRadera