fredag 26 december 2008

Studieresa till Bangladesh

Jag vet att julen snart är slut. Men jag har ändå en önskan. Jag vill åka till Bangladesh, eller ett annat land med omfattande textilproduktion för att se lite bra och dåliga exempel. Lite mer hands on än att sitta här och läsa Swedwatchrapporter, vilket i och för sig är intressant.

När jag var i Mexico för några år sedan besökte jag ett väveri. Men de producerade mest bara hemslöjd, även om de var en 20 personer anställda. Kanske lite för helylle.

Så tillbaka till ämnet, ni som är så bra på att tipsa mig, hur hittar man någon kurs eller annat arrangemang för att åka till Bangladesh på studieresa?

2 kommentarer:

  1. Jag har sett att Röda Korset har en utbildning på folkhögskola om fairtrade, där det även ingick en studieresa på en månad eller två till något land..?
    Du får googla lite...
    Lycka till!
    /pernilla

    SvaraRadera
  2. Jag var i Bangladesh på en textilfabrik sommaren 2006 faktiskt. De producerade grejer åt både GAP, Primark och H&M.
    Jag har lite bilder och så, och blev guidad av fabrikschefen så hör av dig om du vill veta mer om det...jag kanske skulle kunna hjälpa till och dra i lite trådar, beroende på vad det är du vill göra i fabrikerna exakt? Men ja, bara just i bangladesh.

    SvaraRadera