onsdag 3 december 2008

Tygjakten - fortsättningen

Jag måste bara rapportera från min tygjakt. Det gick inte så bra. På Gårda Textil - som måste sägas är den mest välsorterade tygaffären i Göteborg - så hade de bara två tyger i ekologisk bomull. Och det var inte vanligt tyg utan VELOUR - ni vet sådant som man hade på 70-talet. Sådant man gör bebiskläder i. Sådant kändisar sprang runt med för några år sedan med sin dress från Juice Couture. Not my cup of tea.

Lyocell/Tencel visste de inte vad det var. Men de hade ett tyg i 100% hampa. Jag måste researcha miljöeffekterna av det hampan lite mer. Har för mig att man inte behöver använda bekämpningsmedel till hampa för de är så starka i sig själva. Å andra sidan kanske det används mycket handelsgödsel.

Mailade igår kväll även lite svenska ekomodeföretag med egen produktion och kollade om man kunde köpa av dem. Nu är det bara att vänta...

1 kommentar:

  1. Jag tror att Bergmans (som oxå driver bergmanstore.com) säljer tyger, men det kan hända att du måste köpa en rulle... Kan ändå vara värt att kolla. Undrar om inte Miljöklon sålde tyger förut oxå.

    SvaraRadera