I anslutning till det amerikanska presidentvalet skrev jag ett inlägg om kaffekedjan Starbucks satsning "If you care enough to vote, we care enough to give you a free cup of coffee". Lagom till julen har Starbucks skapat en ny kampanj - denna gången i samarbete med Product Red. Product Red startades 2002 av Bono från U2 och hans fru för att bidra med finansiering till The Global Fund, som investerar pengar i bland annat HIV/AIDS-forskning. Det finns som ni kanske vet (Ipod) Red, (Converse) Red och (American Express) Red. I samtliga fall donerar företaget en del av vinsten till Product Red, dock ska produkten för konsumenten inte kosta mer än en jämförbar omärkt produkt. I Starbucks fall går 5 cent per såld Product Red dryck till The Global Fund. Med tanke på deras omsättning blir det nog en rejäl summa till forskningen. Självklart satsar Starbucks på röda förkläden, röda muggar och allt annat som hör julen - och Product Red till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar