torsdag 4 december 2008

Egologiskt stora ekopris... eller ja.. nästan!

Jag skrev ett inlägg om att Miljöjournalisternas förening delade ut ett pris till Bästa Miljöjournalist häromveckan. Då tänkte jag att någon stor tv-kanal borde sända en ekogala och jag föreslog några lämpliga kategorier. Annie kommenterade och undrade vilka jag skulle utse - här är min lista;
  • Miljöforskare - Christian Azar, professor på Chalmers
    För att han kan förklara så mycket svårt så otroligt lätt, vilket är en förutsättning för att flera ska anpassa sin livsstil eller verksamhet till att bli lite mer hållbara.

  • Konsumtionsforskare - Bartnett, Cloke, Clarke & Malpass
    Till forskningsteamet i Storbritannien som under åren 2004- 2008 arbetade i projektet Governing the Subject and Spaces of Ethical Consumption. Forskningsprojketet användes för att undersöka hur individer blir etiska konsumenter och hur dessa konsumenters identitet påverkades av konsumtionen.
    Väldigt intressant läsning!

  • Ekodesigner - Camilla Norrback
    Så snygg design, behöver jag säga något mer?

  • Ekoentreprenörer - Ett gemensamt pris till alla eko-webshops
    Alla som startat eko-webshops de senaste åren och som bidrar till att man oavsett var man bor i Sverige kan få tag på vackra, funktionella, miljövänliga saker och ting.

  • Ekowebshop - Devidoll.com
    Jag blir lycklig av Devidoll, där finns det moderna, trendiga ekomodet.

  • Ekomagasin- Camino
    För att de står sig i konkurrensen och lyckas vara breda och djupa samtidigt.

  • Ekosida - Style Will Save Us
    Den perfekta mixen mellan trendigt och ansvarsfullt - i snygg förpackning dessutom!

  • Ekokampanj - Be an Ethical Pest av Blood, Sweat and T-shirts (BBC) och Ethical Trading Initiative.
    Den här kampanjen startade genom att man skickade ner några modemedvetna, engelska tonåringar till textilfabriker och bomullsfält i Indien och lät dem arbeta i produktionen. Detta filmade man, med deras hysteriska reaktioner givetvis, och sände på TV i England. Därefter gick bransch- /intresseorganisationen Ethical Trading Initiative in och två av tjejerna från Indienresan frontade kampanjen genom en officiell hemsida, en mindre officiell Facebookgrupp och dra igång en (toppstyrd) gräsrotskampanj för bättre arbetsvillkor i textilindustrin.

  • CSR-pionjärer Dem Collective
    Att starta fabriker på Sri Lanka för att kunna trygga en bra produktion kräver mod och ett djävlar anamma. Jag har varit på flera seminarier och föreläsningar med Annika Axelsson och gång på gång slås jag av hur entusiasmen smittar av sig. Tanken att vara vinstdrivande utan att vara vinstmaximerande är också något som textilindustrin och alla andra branscher bör ta efter snarast!
Det där var mina val och nomineringar i några godtyckliga kategorier. Vilka skulle ni vilja uppmärksamma och varför?

2 kommentarer:

  1. Här får du en award av mig för en bra och mycket tänkvärd blogg!

    SvaraRadera
  2. En kategori saknas ju! Ekoblogg. Du är bara ett av de nya och bra tillskotten, min lista för bloggar som jag läser varje dag bara växer och växer..

    SvaraRadera