lördag 6 december 2008

Gekås blir lite eko



De flesta svenskar känner till Gekås, eller ortsnamnet Ullared som i folkmun även blivit namnet på varuhuset. Eftersom vi inte bor hysteriskt långt ifrån Ullared brukar det bli några resor om året. När min mamma nu frågade om jag ville följa med var jag lite tveksam, har lite svårt att förlika mig med att ha shopping som en social sammankomst, dessutom kommer man hem med massa onödiga saker. Jag tackade nej, men sedan ångrade mig. Jag kände att min eko-ångest börjar gå lite väl långt och att jag behövde trots allt lite basvaror - ni vet hushållspapper, diskmedel och sådant. Det skulle jag ändå köpa på ICA i andra fall, dessutom skulle bilen gå till Ullared med eller utan mig. Det fanns liksom få alternativkostnader.

Vet ni vad jag hittar där?! Öko-Tex Standard 100 certifierade cardigans i massa olika färger. Dessutom fanns det handukar med samma certifiering. Så jag köpte en svart cardigan som går att använda till nästan allt och dessutom 2 vita gästhanddukar. Förutom Svanenmärkt diskmedel, hushållspapper och det där. Och nu i efterhand tycker jag faktiskt inte att jag köpte något onödigt - inget att skriva upp på den svarta shoppinglistan!

Det är roligt när affärer som man verkligen inte tror tar in ekovaror. Öko-Tex är ju inte den striktaste av textilmärkningar, men en god bit på vägen. Hoppas de utökar sitt utbud!

1 kommentar:

  1. Vad bra att gekås har kommit en bit på vägen iaf :)

    SvaraRadera