måndag 8 december 2008

London


Min vän Gabriella åker till London idag. Jag vill också! Trots att jag redan varit där tre gånger i år och antagligen kommer åka dit igen i januari igen. Och ja, jag klimatkompenserar varenda flygmil för att dämpa lite av min ekoångest.

Men en del av det som är så roligt med London är att de ligger så långt fram när det gäller hållbar konsumtion och "ethical living" jämfört med Sverige. Exempelvis har den stora tidningen The Guardian har en stor miljösatsning som jag dagligen följer online, dagligvarukedjan Sainsburys säljer enbart Rättvisemärkta bananer sedan sommaren 2007 och det finns ett stort utbud av ekokläder i alla möjliga färger och former. Premiärministern Gordon Brown har också föreslagit en momssubventionering av ekoprodukter. Så vitt jag vet är det bara Miljöpartiet som kör på den linjen i Sverige.

1 kommentar:

  1. Ja, de är jätteduktiga på fairtrade och så i England! Jag pluggar inredning och vi läste en kurs som BARA handlade om sustainability och där sparkades mitt ekointresse igång på riktigt.

    SvaraRadera