måndag 22 december 2008

Produktion av snöänglar

Min mamma hade köpt ett set med DIY (do-it-yourself) snöänglar från Panduro. Sådana man kan hänga i granen exempelvis. Det var träbollar till kroppar, något ulligt material att vira in dem i, filtmössor som skulle sys, metallvingar som skulle klistras fast, halsdukar att knyta kring halsen, ögon att rita, hår att fläta och så vidare.

Jag klarade knappt fyra. Sen kliade det i mina fingrar och min fot trummade nervöst mot golvet. Fy sjutton för att ha ett sådant repetitivt, pilligt jobb. Jag tänkte på alla färdigproducerade saker man köper, speciellt nu i juletid. Hur många tankar går till de som suttit med allt småpill? Då har de inte producerat fyra. Utan fyra tusen. Under tidspress. I en dragig lokal. 12 timmar om dagen. För ett mål mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar