lördag 13 december 2008

Miljövänlig konsumtion på nedgång?!

DN rapporterar idag om att "Miljön väger lättare vid inköp" och refererar till en årlig undersökning gjord av Länsförsäkringar. Enligt rapporten har svenskarnas benägenhet att konsumera ekologiska dagligvaror, köpa miljöbilar och välja grön el minskat senaste året.

Runt trettiofem procent av respondenterna anser att det är viktigt med miljöhänsyn när man konsumerar mat, enligt DN. Som vanligt är tidningarna före företagen och därför har jag inte fått tag på rapporten. Skulle vilja se hur frågan är ställd och hur de analyserat svaren. I andra undersökningar om ekokonsumtion brukar man få fram att cirka 60-70% anser att det är viktigt med miljöhänsyn. Förutsatt att Länsförsäkringar ställt frågan på samma sätt som tidigare år kan man i alla fall påvisa att det finns en negativ trend - folk anser inte att miljöhänsyn vid konsumtion är lika viktigt som tidigare.

Därtill är glappet mellan ord och handling är oftast ganska stor - konsumtionen av KRAV-certifierade varor är bara några få procent av den totala konsumtionen av dagligvaror.

Jag lever själv i en ganska helylle ekovärld och har lite svårt att ta till mig de här siffrorna. Men det stämmer antagligen och är det så måste man agera. Jag tror på en idé som miljöpsykologen Anders Biel presenterat - för att människor ska konsumera mer miljövänligt krävs information om nuvarande produktion och konsumtion i kombination med en lösning. I detta fallet är det ju uppenbart KRAV-certifierade varor, miljöbilar och grön el som är lösningen. Då ändrar folk sina attityder och vanor.

Och än en gång önskar jag att man momssubventionerar ekologiska varor. Om man nu kan ha 6% skatt på böcker och kollektivtrafik för folk ska läsa mer och resa lite effektivare kan man väl också ha det på ekoprodukter så folk konsumerar smartare. Eller vad säger ni? Det är ju just priset som gör att många drar sig från att köpa eko - kolla bara in miniintervjuerna i DNs artikel. Eller gå till er själva. Hur många gånger har ni inte valt den konventionella paprikan för den ekologiska kostar tre gånger så mycket?

6 kommentarer:

  1. eko-mat kan vara mycket billigare, men affärerna väljer att sätta ett högre pris på den, tjäna pengar på miljö-tänket!

    SvaraRadera
  2. Utan att ha läst eller hört Biel, så tror jag inte att hans tes räcker. Jag tror att de flesta vet (iaf många) vad de borde göra, men har svårt att genomföra det. Varför? Och hur kan man hjälpa dem?

    SvaraRadera
  3. Det finns så mycket osäkerhet kring de ev mervärde som varorna har för mig som konsument. Nyttighet etc.

    SvaraRadera
  4. Hållbar konsumtion handlar enligt mig inte om vilka mervärden det ger mig som individ - utan vilka konsekvenser det ger för andra människor, djur och miljö. Positiva effekter på mitt eget liv är bara en bonus. Det är ju just det som är så svårt att kommunicera...

    SvaraRadera
  5. Jag undrar om det är medias upptagenhet vid den ekonomiska krisen som spökar i statistiken. När folk upplever att tiderna är sämre håller man hårdare i plånboken. Därför är det extra viktigt med sänkt moms på ekologiska produkter som du föreslår. Detta bör det skapas opinion för.

    SvaraRadera
  6. Enligt artikeln började nedgången redan förra året - mitt i högkonjunktur. Så antagligen är det någon annan orsak. Om det nu stämmer?

    SvaraRadera